نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرحند،
2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرحند، ایران
3 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران
4 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، ایران
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در فرآیند یاددهی و یادگیری است. این مطالعه با روش مرور نظاممند انجامشده است. جستجوی مقالات با استفاده از کلیدواژههای شبکههای اجتماعی، آموزش، یادگیری، پیشرفت تحصیلی، عملکرد تحصیلی، یاددهی و یادگیری انجام شد. برای جستجوی مقالات فارسی از پایگاههای اطلاعاتی جهاد دانشگاهی ، پایگاه اطلاعاتی جامع علوم انسانی، بانک اطلاعات نشریات کشور و پایگاه مجلات تخصصی نور و برای جستجوی مقالات انگلیسی از پایگاههای اطلاعاتی گوگل اسکولار، پروکویست، ساینس دایرکت و الزیویر استفاده شد. بر اساس معیارهای ورود و خروج تعداد 33 مقاله وارد مطالعه شدند. یافتهها نشان داد که اکثر مطالعات انجامشده تأثیرات مثبت استفاده از شبکههای اجتماعی را برای موفقیت تحصیلی، برقراری روابط، مشارکت فعال مدرس، کسب اطلاعات جدید، ارزشیابی تکوینی، یادگیری زبان، ارتباط فراگیران با محتوا و مدرسین، افزایش خودکارآمدی، تسهیل یادگیری، علاقه بیشتر به تحصیل بیان کردهاند. تعداد کمی از مقالات تأثیر منفی استفاده از شبکههای اجتماعی را بر پیشرفت تحصیلی فراگیران و روابط بین فردی گزارش کردهاند. همچنین تعدادی از مقالات استفاده بهینه از شبکههای اجتماعی در آموزش را منوط به برنامهریزی قبلی، حفظ حریم خصوصی و رفع محدودیت فنی شبکههای اجتماعی را ذکر کردهاند. همچنین یافتهها انواع کاربردهای عمومی و آموزشی شبکههای اجتماعی و انواع تعاملات شبکهای فراگیران مانند ارتباط فراگیر با فراگیر، مدرس، همسال و ... را نشان داد. بهطورکلی برای استفاده هدفمند و بهینه از شبکههای اجتماعی لازم است محدودیتهای استفاده از شبکههای اجتماعی برداشته شود و زیرساختهای فنی و فرهنگی لازم فراهم شود.
کلیدواژهها