نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراستگان)
2 استادیار ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
3 دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان
چکیده
مدیریت رسانه از مقولههای نوپا در مطالعات میانرشتهای بویژه در حوزه رسانههای دیداری ـ شنیداری است. در نتیجه، مطالعات زیادی درباره مدیریت تولید خبر تلویزیونی صورت نگرفته است. تعداد بسیار کمی از پژوهشگرانی که به مطالعه مدیریت اتاق خبر تلویزیون پرداختهاند، این موضوع را از منظر پژوهشگر خارجی مورد بررسی قرار دادهاند. این مقاله با هدف شناسایی ابعاد و عوامل تأثیرگذار بر مدیریت ارتباطات در اتاق خبر تلویزیون به منظور ارائه الگوی مناسب انجام شد و به مطالعه موردی اتاق خبر سیمای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان بستر مورد مطالعه پرداخت. مبانی نظری شامل نظریات مختلف ارتباطات و نظریه شبکه بازیگران به منظور کشف تعامل و روابط میان بازیگران انسانی و غیرانسانی در شبکه مورد مطالعه بود. روش تحلیل مورد استفاده نظریه دادهبنیاد و جامعه آماری پژوهش 34 نفر از دستاندرکاران خبر اتاق خبر سازمان بودند که به صورت غیراحتمالی هدفمند و دستچین انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده مصاحبه نیمهساختاریافته، مشاهدات و مطالعه اسنادی بود. یافتهها نشان داد که ساختار و فرهنگ سازمانی، انگیزه و رضایت شغلی، سبکها و شیوههای مدیریتی و رهبری، و از همه مهمتر، فنآوریهای جدید بر مدیریت ارتباطات اتاق خبر تلویزیون تأثیرگذار هستند و با تغییر ارتباطات، شیوه تولید و مدیریت خبر بر شیوه و سرعت مدیریت خبر تأثیر گذاشتهاند. در عین حال، میزان تولید اخبار، تعاملات و همکاریهای ژورنالیستها را در زمینه تبادل دانش و تجربه در چارچوب محیط کار افزایش دادهاند. در انتها، بر اساس یافتههای پژوهش، الگوی مدیریت ارتباطات در اتاق خبر رسانه ملی طراحی و ارائه شد.
کلیدواژهها